Erfaringer

Oslo 28.6.19 – Stavern 30.6.19 – Stavern 28.6.20.

Da var året gått, året hvor Spirella fikk seilt 7500 nautiske mil, ca 14000 km, med forskjellig besetning. Hybridløsningen med å være tre eiere, hvor vi har vekslet mellom å dele på bruken og å seile sammen, har fungert bra. En slik løsning øker muligheten for gjennomføring. Det er sosialt, morsomt og lærerikt – og det gir en god fordeling av kostnader, slit, strev og opplevelser. Og det er litt mindre egoistisk ift de i familiene som ikke er like interesserte.

Selv om corona viruset bidro endel til at seilt distanse ble drøyt 4500 nautiske mil kortere enn planlagt, dempet ikke det summen av opplevelsene. Vi er strålende fornøyd selv om båten ble liggende 3 mnd coronafast på Tortola BVI . Det ble som allerede skrevet vurdert ulike varianter, hvor cargo BVI – Amsterdam ble valgt. Det er en løsning som mange benytter hvert år, uavhengig av årets hendelse.

4. juli hadde Øivind, Roar og jeg en fin seiltur til Svenner fyr, hvor vi gikk igjennom litt ift båten, ønsker og tilstand. Prosjektet går mot slutten, Spirella blir lagt for salg ila juli-august, slik at evt heldige nye eiere kan forberede sine drømmer. Men vi har ingen hast, så om det ikke blir nå, blir det en gang senere.

Spirella er uforskammet fin, og transport med cargo har ikke påført båten belastning. Ja, den trenger selvsagt litt puss av overflate og detaljer oa, men hvem skulle tror at hun har vært på langtur. Motoren har vi stelt fint med, senest med service på VP verksted i Nederland 25.6. Kun 270 timer etter servicen i Las Palmas. Motoren har gått <900 timer etter at ny motor, gear, drev og Goripropell ble montert av VP høsten 2017. Dette er et svært godt emne for en ny langtur, eller for kortere turer.

Hva som er nødvendig å investere i en langturbåt og hvilken båt som er nødvendig, er subjektivt og langt på vei styrt av interesse. Selvsagt er det endel sikkerhetsutstyr som er påkrevd om man skal delta på ARC, og som er fornuftig å investere i uavhengig av regattaen – som Spirella har. Men erfaringen er at det er mye som det ikke er behov for. Og/eller alt trenger ikke være perfekt eller av nyeste utgave. For når alt kommer til alt, er det din egen vurdering og håndtering som er viktigst. Og jo mer man laster båten med av utstyr, jo mer går i stykker. Spirella er etter vår vurdering et bra eksempel på tilpasset båt. Og vi kjøpte alt nytt, og det har kostet endel penger. Det diskuteres mye i ulike forum om detaljer og utstyr, og hva og hvordan man skal takle ulike situasjoner. Strøm er en av dem. Joda, det er mange kloke ord, men tenk godt over hva dere egentlig trenger før innkjøp. Det er lett å bli revet med. Når vi har snakket med de som virkelig har seilt langt og lenge, forstår vi fort at «nice to have» er utbredt. For de som skal på langtur er et tips å kjøpe en båt som nylig har gjennomført ARC, da har den et nødvendig minimum av sikkerhetsutstyr, og ofte mye mer.

Det er mange fine og informative blogger fra «langturseilere», og vi håper at denne har gitt et bra supplement. God tur. / Atle

Svenner fyr og Spirella 4.7.2020