Ruten

Seilt distanse fra Stavern 30.6 til Rodney Bay på St. Lucua 4.12.19 er ca 6200 nautiske mil. Det er drøyt 11 400 km. Det utgjør i snitt ca 34 nautiske mil hver eneste dag (ca 62 km pr dag) inkludert hviledager.

Fram til ankomst Cran Canaria, Las Palmas 14.9 var snittdistansen inkludert hviledager ca 40 nautiske mil (ca 74 km pr dag).

Fra 11.12.19, etter en «pause i Rodey Bay, til 27.2.20 i St. Martin har båten gått mellom Marnetique og øyene sørover, og opp hit til St, Martin. . Det er tilbakelagt ca 400 nautiske mil i perioden 11.12.19-20.2.20.

Etter rep av rorlager på Martinique i februar ble båten seilt nordover til St Martin,og videre til Anguilla og BVI, hvor den ble lagt i bøye 10.3 i påvente av nytt mannskap. Her endte også turen på denne siden av Atlanteren, grunnet Corona.

Distansen til Europa og Amsterdam ble ikke seilt, men utført med cargobåt. Turen hjem til Stavern fra Amsterdam er på ca 500nm. Totalt utseilt distanse fra Stavern til karibien og retur, eksklusive cargotransporten, er ca 7500nm. Det ble altså «jukset litt» på veien tilbake, som ofte beskrives som mye tøffere og kaldere enn «hvermansesruta» bort.

Ruten for Spirella ble utført som følger:

30.6.2019 – 9.7: Stavern (N) – Harlingen (NL)

Atle, Yngve og Øivind tok båten den første etappen på en drøy uke. Det ble litt mekking på båten underveis, og som for de fleste på slike turer var ikke alt ferdig ved avreise. Det var godt å ha en uke med innseiling. Johan (kompis til Atle) var med til Arendal de tre første dagene av etapen. Det var tøffe forhold med vind rundt 30-36kn, og vi fant det fornuftig å ta noen dager langs kysten etter først å ha målt oss mot kreftene. Stian kom på i Tvedestrand og dro hjem fra Brunsbuttel. Seilasen fra Arendal til Skagen var sjelden vindfull, men med stabil vind >30kn og kjekke bølger tok det oss 10 timer. Det er det raskeste vi har gjort, og vi logget 14,4kn på GPSen, og vi var for det meste over 10-11kn på turen. Gen2 ble erstattet med stormfokk etter hvert og vi hang ut et 50m stabiliserende tau på hekken. Videre til Sæby – Samsø – Kiel – Brunsbuttel og til Harlingen.

Turen er på ca 670 nautiske mil (ca 1070 km)

9.7 – 23.7: Harlingen (NL) – Middelburg (NL),

Atle m/familie forflyttet skipet videre sørover de neste ukene. Turen gikk via sluser, innsjøer og kanaler i Nederland via Makkum – Stavoren – Enkhuizen – Amsterdam – Gouda – Dordrecht – Williamstad til Middelburg, tett på den Belgiske grensen. Vi hadde god tid til å se skjønne små byer på ruten. Svoger og Sigrid – kusine til barna – var med oss noen dager. Det er fullt mulig å leie båt i Stavoren en uke og nyte dette herlige området for en relativt billig penge.

Turen er på ca 170 nautiske mil (ca 280 km) gjennom trange og åpne farvann, samt en mengde med sluser og broer.

23.7 – 2.8: Middelburg (NL) – Brest (F)

Yngve kom atter igjen til Spirella – etter er tur hjem – for å seile videre til Brest. Kristin, Roy og Lise er med som toppcrew. Turen på ble fordelt på 10 dager som flg:

Middelburg – Dunkirk – Boulogne sur Mer – Dieppe – Le Havre – St VaastLa Hougue – Cherbourg – Jersey – Ile Sud de Brehat (anker) – Roscoff – Brest.

Turen er på ca 500 nautiske mil (ca90 mil).

5.8 – 9.8: Brest (F) La Coruna (ES)

Lise reiste hjem fra Brest. Øivind og Stian ankom seilbyen og fartet over Biscaya bukten sammen med Kristin, Yngve og Roy. De dro fra Brest mandag 5. august på kvelden og var framme i La Coruna 01 natt til fredag. Det var lite vind et par døgn, men det tok seg godt opp med 10-17 sekundmeter. Mye sol, men også en del regn som gjorde det en smule hustrig. Av opplevelser nevnes hval, delfiner, seiling i bekmørke, stjernskudd, melkeveien, en klar stjernehimmel, «besøk» av overvåkingsfly, tang i propellen og en armada av fiskebåter «midt uti der» . Stian reiste hjem

Distansen på denne turen er ca 390 nautiske mil (ca 630 km).

11.8 – 17.8: La Coruna (ES) – Porto (P)

Øivind med Roy, Kristin og Yngve tok båten videre til Porto med avreise fra La Coruna søndag 11. kl 10. På denne knappe 200 nautiske mil lange etappen (ca 32 mil) ble følgende rute valgt: La Coruna – Muxia – Illas Cies (ES) – Póvoa de Varzim (P) – Porto de Leixoes. Hovedstranda på øya Cies vant en gang plass nr 1 på The Guardians liste over verdens beste strender. Den engelske dagsavisen https://www.theguardian.com tok neppe med sjøtemperaturen som et punkt i avstemningen. Øivind reiste hjem fra Porto, og ny besetning er på vei.

Distansen på denne turen er ca 160 nautiske mil (ca 250 km).

18.8 – 25.8: Porto (P) – Lisboa / Cascais (P)

Ida, Ragnhild kom på i Porto og seilte via Aveiro til Figueira de Foz sammen med Roy, Kristin og Yngve – hvor Atle kom på etter å ha leid bil i Lisboa, og kjørt de ca 170km på mye gode EU finansierte motorveier. Det var ikke lett med offentlig transport når man lander så sent. I Portugal kjører man veldig mye fortere enn vi er vant med i Norge! Og man blir fort vant med de lokale forholdene.

Spirella seilte den 21. videre til Nazare, deretter til Peniche via Berlenga Grande (Ilha da Berlenga) og til Cascais. Cascais er et forsted til Lisboa og er en vanlig havn for langturseilere å besøke. Prisen er dog høy, nesten 700 kr pr døgn, men så var fasilitetene greie, men ikke mer enn man må forvente for den summen. Her ligger det mange dyre båter i en stor velorganisert havn, og som er den første havnen som er besøkt i Portugal som har en viss størrelse og liv.

Ida forlot Spirella den 23. i Nazare, mens Ragnhild, Roy og Atle reiste hjem fra Lisboa den 25.

Distansen på etappen ble ca 200 nautiske mil (ca 370 km).

26.9 – 4.9: Lisboa / Cascais (P) – Agadir (MA)

Kristin og Yngve tok båten videre til Sines 26. og videre til Lagos den 28, hvor Øivind kom på 31. De tre seilte videre 1.9 fra Lagos til Agadir. Seilt distansen fra Lagos til Agadir er ca 480 nautiske mil (ca 260 km).

5,9 – 8.9: Agadir-Marrakech-Agadir, utflukt med buss og bil

Denne perioden ble benyttet til å se Marrakech. Kristin reiste hjem, og Eric og Atle kom ned for å seile til Grand C,

9.9 – 14.9: Agadir – Lanzarote – Fuerteventura – Las Palmas Gran C (ES).

Eric, Yngve, Øivind og Atle seilte distansen på ca 420 nautiske mil (ca 225 km) på behagelige fem dager. Det er egentlig en mer riktig fordeling av distansen enn hittil, nå fikk vi, etter å ha opplevd et døgn i Marrakech, mer tid on shore.

15.9 – 2.11: Kanariøyene

Båten har duppet rundt sørlige del av GC, over til Tenerife, La Gomera, tilbake til Tenerife, før den igjen seiles tilbake til Las Palmas på GC 2.11. Da er den meldt ankommet til ARCs regattakontor. Estimert distanse i perioden er drøyt 200 nautiske mil (ca 370 km).

3.11 – 10.11: Las Palmas, forberedelser

Stian, Øivind, Yngve og Atle samles til en uke med forberedelser. Båt er jobb, så man må få dette til å bli en hobby, ellers er det nytteløst. Så lenge vi har lave skuldre og synes det er gøy, går dette veldig fint. Og det har det gjort for oss, og litt av grunnen er nok at vi ikke er så opptatt av at alt må være polert og tipp topp til enhver tid. Dette er ikke et pyntemøbel men en bruksgjenstand, noen riper betyr ingenting på humøret, tvert i mot! Så lenge vi har sikkerheten ivaretatt er annet rimelig uvesentlig.

11.11 – 4.12: Las Palmas – Rodney Bay St. Lucia via Cap Verde (ARC+)

Stian, Øivind, Yngve og Atle gjennomførte ARC+. Etappe 1 fram til Cap Verde ble unnagjort på ca 5,5 døgn. Vi måtte snu etter en time pga styringsproblemer, og startetda ca 4-5 timer etter båten som lå som nr 93. Vi ankom Mindelo Cap Verde som båt nr 32. Vi hadde fem døgn på Cap Verde, deilig.

Vi brukte så vidt over 13 døgn på etappe 2 til St.Lucia, og kom da inn som bår nr 17 av 70+. Øvrige båter hadde mål på St.Vincent. Det er drøyt 6,5 knop i snitt uten at vi hadde spesielt mye vind. Men buttefly gjorde susen.

4.12 – 18.12 Rodey Bay og en runde sørover

Fram til 9.12 var det festligheter og fiksing av bpt i Rodey Bay av alleoss fire. Fra 10.12 dro Yngve, Stian og Øivind sørover og hentet Espen, Anne og Kristin, mens Atle tok en knapp uke hjemme. Båten hadde en rundtur på øyene sørover i en uke med slutt i Bequia.

16.12 – 9.1.20

Atle med fam. kom over til Martenique, som utforsket Martenique og øyene sørover mot Grenada, bla med jule- og nyttårsaften i båten.

10.1 – 18.1-20

Båten lå i havn på Le Marin, med Yngve

18.1 – 1.2

Bosse, Ellen, Roar, Inger og Yngve. Tur retur Le Marin – Grenada

2.2 – 9.2

Reidar og Yngve utforsket vestkysten av Martinique.

9.2 – 20.2

Magnus, Pia og Yngve fra 10.2, vestkysten av Martinique.

13.2. – 27.2

Lise, Lina, Pia og Magnus og Yngve til St Vincent og retur til Le Marin 19.2. Pia og Magnus reiste hjem 20. Rep av rorlager 20.2.

19.2 – 27.2

Roy, Andreas, Lise, Lina og Yngve fra Le Marin Martinique til St Martin 25.2 via Domenica og St Kitts

25.2 – 13.3

Atle kom 25. og slappet av på St Martin med Roy, Andreas, Lise, Lina og Yngve, som reiste hjem 27.2. Atle, Henrik og A Egil kom til St Martin 28.2 Vi seilte via Anguilla, Virgin Gorda, Anegada og til slutt to anløp på Tortola BVI hvor båten ble lagt på bøye tett ved flyplassen 11.3.

13.3

Yngve ankom båten, og ventet på mannskapet skulle lande dagen etter. Det skjedde ikke. Yngve fikk spist litt middag, og dro hjem etter råd fra FHI for å slippe utfordringer med nedstegning..

13.3 – 6.6

Båten lå på bøye på Tortola BVI mens vi undersøkte muligheter for videre seiling. Mange alternativ ble vurdert, ettersom forholdene stadig endret seg.

6.6 – 21.6

Båten blir lastet på cargobåt på Tortola og transportert til Amsterdam. Øivind drar ned og klargjør båten for hjemseiling.

24.6 – 9.7.2020

Båten ble seilt direkte til Stavern på tre døgn fra IJmuiden NL, etter lossing i Amsterdam, og prosjektet er på den måten ferdig. Etter en dagstur til Svenner Fyr 4 juli, ble Spirella lagt for salg 8. juli, og solgt 9 juli til en familie på fire.

Kjøpt 20. sept 2016 – solgt 9. juli 2020

Seilt distanse i vårt eierskap ble ca 10000 nautiske mil. Foruten refererte ARC+ tur rakk Spirella å seile til Scotland, København, Læsø, Anholt oa danske havner, å utforske Oslofjorden, seiling til Koster et ukjent antall ganger, samt andre steder langs den svenske- og norske kysten.